news

W Polsce ginie najwięcej pieszych – nasz kraj nadal przoduje w niechlubnych statystykach UE

Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Dlatego od 2016 roku, wzorem Skandynawii, w całym kraju organizowany jest Dzień Odblasków.

Na pierwszy rzut oka bezpieczeństwo na drogach w naszym kraju poprawia się. 30 288 wypadków, do których doszło w 2019 roku, to znacznie mniej niż w 2010 (38 832 wypadki) czy rok później (40 065 wypadków). Niestety jest to w dużej mierze pozorna poprawa sytuacji, bo średnio ginie na drogach coraz więcej osób – liczba wypadków spada, a liczba ofiar od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie około trzech tysięcy zgonów rocznie. We wszystkich statystykach dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym nasz kraj radzi sobie gorzej niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Wzorem są tu państwa skandynawskie. Jak wynika z danych Eurostatu, w Norwegii i Szwecji na milion mieszkańców przypada około 20 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Polsce ta statystyka wygląda blisko czterokrotnie gorzej – na każdy milion mieszkańców mamy ok. 75 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Bardzo źle na tle państw UE radzimy sobie też z zabezpieczaniem najsłabiej chronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych.

Edukacja, widoczność i infrastruktura

Odkąd wstąpiliśmy do Unii Europejskiej, nie było ani jednego roku, w którym nie bylibyśmy liderem niechlubnego zestawienia państw, w których ginie najwięcej pieszych. Sytuacja zmienia się na korzyść, ale jest to zmiana z fatalnej (1951 pieszych ofiar w 2007 roku) na bardzo złą (793 ofiary w 2019 roku). W tym samym czasie Norwegowie ograniczyli liczbę zgonów wśród pieszych z 23 do 15.

– W Polsce od wielu lat poważnym problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego jest wysoka liczba potrąceń i poszkodowanych pieszych. Udział zabitych pieszych wśród wszystkich zabitych na drogach jest również wysoki. Istotnym jest jednak systematyczna poprawa stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w ostatnich latach – podkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. I dodaje: – Wielu poszkodowanych to nie pijani lub niewidoczni piesi czy rowerzyści. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze. Zapewnienie bezpieczeństwa jest nie tylko w gestii Policji. Stan bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów jest uzależniony od szeregu czynników i działań wielu podmiotów, a także: infrastruktury drogowej, świadomości i przygotowania uczestników ruchu drogowego, obowiązujących przepisów i stopnia ich przestrzegania czy rozwiązań technologicznych w zakresie konstruowania pojazdów.

Jak podkreślił przedstawiciel Komendy Głównej Policji, zapewnienie bezpieczeństwa pieszym to nie tylko zadanie dla służb, ale także wspólne działanie wielu podmiotów.

– Statystyki poprawiają się, ale cały czas mamy przed sobą wiele pracy, żeby dogonić kraje, w których drogi są bezpieczne dla pieszych. Najbardziej narażone są osoby starsze i dzieci, które ochronić może jedynie znajomość przepisów, czujność i odpowiedzialność. Żeby poprawiać ich bezpieczeństwo, trzeba działać wielotorowo, ucząc odpowiedniego zachowania na drodze, ale też dbając o infrastrukturę w newralgicznych miejscach czy wyposażając pieszych w elementy odblaskowe. W ramach programu Hello ICE skupiamy się na działaniach skierowanych do najmłodszych uczestników ruchu drogowego, wierząc, że w ten sposób zmieniamy nie tylko teraźniejszość, ale przede wszystkim przyszłość – mówi Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w firmie Budimex.

Z jednej strony kluczowa jest edukacja wszystkich uczestników ruchu, zarówno kierujących pojazdami, jak i samych pieszych. Z drugiej, doświadczenia krajów nordyckich jasno wskazują, że ogromnie istotną rolę spełnia dostosowanie infrastruktury – budowa chodników, spowalniaczy, oświetlenia, czy testowanie nowych rozwiązań, jak np. pasy 3D. W północnych krajach, takich jak Polska, gdzie jesienią i zimą zmrok zapada bardzo wcześnie, należy maksymalnie zadbać o widoczność na drogach. Tu z pomocą przychodzą popularne odblaski.

Sekundy ratujące życie

Organizowany w Polsce od 2016 roku 1 października Dzień Odblasków to idea zapoczątkowana przez Norwegów - naród, który może być wzorem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W naszym kraju za inicjatywą stoi Komenda Główna Policji. Początek października to symboliczne rozpoczęcie okresu jesienno-zimowego na naszych drogach, okresu najgorszego pod względem liczby wypadków z udziałem pieszych, kiedy dochodzi do ponad 60% wszystkich zdarzeń. Większość z nich jest spowodowana przez kierowców, którzy nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i ograniczonej widoczności. Pieszy odpowiednio wyposażony w widoczne elementy odblaskowe daje kierowcy dodatkowe sekundy na reakcję. To czas, który niejednokrotnie ratuje życie.

– W okresie jesienno-zimowym zmieniają się warunki atmosferyczne, dzień staje się coraz krótszy, co wpływa na złą widoczność na drodze. Kierujący później niż zwykle zauważa pieszego, w szczególności ubranego w ciemną odzież. Kolor odzieży wierzchniej ma wpływ na bezpieczeństwo pieszych. Na nieoświetlonej jezdni, w ciemnych kurtkach jesteśmy słabo widoczni dla kierowców. Korzystanie z elementów odblaskowych kilkukrotnie zwiększa widoczność pieszego. Statystyki wyraźnie pokazują, że piesze ofiary większości wypadków w 2020 roku, nie posiadały założonych elementów odblaskowych. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym piesi, którzy poruszają się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym są zobowiązani używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu – mówi komisarz Robert Opas.

Zmrok to największy wróg pieszego – z policyjnych statystyk wynika, że pomiędzy godziną 16 a 19 dochodzi do 1/3 wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Rano, chociaż dzieci zmierzają do szkół a dorośli do zakładów pracy, liczba wypadków jest marginalna – wynika to z naszego klimatu i tego, że stosunkowo wcześnie robi się jasno. Po zaplanowanym przez Unię Europejską na 2022 rok zniesieniu zmiany czasu na zimowy, droga do szkoły nierzadko też będzie się jednak odbywać przed wschodem słońca. Dlatego tak ważną inicjatywą jest Dzień Odblasków, którego celem jest uwrażliwienie pieszych na to jak ważne jest dbanie o swoją dobrą widoczność na drodze.

– Z całego serca popieramy tę inicjatywę. Każde nawet najdrobniejsze działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych jest niezwykle istotne. Mam nadzieję, że kiedyś na polskich drogach będzie na tyle bezpiecznie, że nie tylko przestaniemy znajdować się pod tym względem w europejskim ogonie, ale będziemy mogli świecić przykładem. Na razie jednak świećmy odblaskami, zwalniajmy przed przejściami dla pieszych i bądźmy życzliwi oraz odpowiedzialni na drogach – apeluje Katarzyna Wójcik.

O programie

Firma Budimex stworzyła autorski Program Hello ICE, mający wyraźnie poprawić bezpieczeństwo dzieci na drogach, a także dający nauczycielom narzędzia do profesjonalnego przekazywania tej wiedzy uczniom.

 

Jak podaje Polskie Obserwatorium Ruchu Drogowego, co roku w krajach Unii Europejskiej na drogach ginie ponad 600 dzieci w wieku do lat 14. W Polsce w 2018 roku doszło do 2 680 wypadków drogowych z udziałem dzieci, w tym aż 57 śmiertelnych. W przypadku najmłodszych, najwięcej ofiar śmiertelnych i rannych to pasażerowie, ale trzeba pamiętać, że są wśród nich też piesi i rowerzyści. Co trzecie dziecko, które zginęło w wypadku poruszało się pieszo. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa.

Tego zadania podjął się Budimex tworząc program społeczny Hello ICE, adresowany do uczniów klas I-III szkół podstawowych.

Z Hello ICE odwiedzamy szkoły, w których organizujemy Dni Bezpieczeństwa. Przedstawiciele policji oraz innych służb będą prowadzić zajęcia poświęcone właściwym zrachowaniom na drodze oraz kursy związane z udzielaniem pierwszej pomocy. Wspólnie stworzymy również Białą Księgę Bezpieczeństwa, która pokaże, jak zachowywać się w szczególnie kłopotliwych miejscach oraz jak poprawić te najbardziej niebezpieczne.

Na stronie Hello ICE zamieściliśmy interaktywną mapę, na której zarówno nauczyciele razem ze swoimi klasami, jak i rodzice z dziećmi, mogą wskazywać miejsca, które ich zdaniem są niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla najmłodszych. Dzięki takiej mapie, dzieci oraz ich opiekunowie będą mogli szybko zidentyfikować dane miejsce i zachować w jego okolicach szczególną ostrożność. Dodatkowo po przeanalizowaniu wskazanych niebezpiecznych punktów, eksperci z Budimeksu przygotują propozycje przebudowy tych miejsc, by stały się bezpieczniejsze i przyjazne dzieciom, a następnie przedstawią je samorządom lokalnym.

Program oferuje również zestaw scenariuszy lekcji, które są gotowe do pobrania przez nauczycieli. Materiały zostały przygotowane przez pedagogów i są dedykowane do pracy z uczniami na zajęciach poświęconych tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Są zgodne z najwyższymi standardami i możliwe jest ich łatwe wprowadzenie, np. do Librusa.

 

 

Trwałym śladem, jaki zostawimy po sobie, będzie wiedza na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, którą przekażemy dzieciom i która, jak mamy nadzieję, zostanie w ich głowach na zawsze. Dodatkowo w okolicy odwiedzonych szkół namalujemy trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które właśnie dzięki efektowi 3D przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości.
Finałem programu Hello ICE będzie Miasteczko Bezpieczeństwa, którego gościem będzie ambasador programu – Sebastian Mila, były reprezentant Polski w piłce nożnej, a przede wszystkim tata, który rozumie zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w drodze do i ze szkoły.

Program HELLO ICE otrzymał patronat honorowy Ministra Infrastruktury oraz Ministra Edukacji Narodowej. Poruszana przez Budimex tematyka bezpieczeństwa jest istotna dla zakresu działań Ministerstw a przyznane wyróżnienie świadczy o szczególnym charakterze programu HELLO ICE oraz o jego dużym znaczeniu dla infrastruktury oraz edukacji najmłodszych.

Zgłoś szkołę lub przedszkole do programu!

Aktualności

Trójwymiarowe przejścia dla pieszych podbiły internet po tym, jak ich wymalowaniem pochwaliły się władze hinduskiego New Delhi oraz maleńkiej islandzkiej wioski Isafjördur. W obu przypadkach to nowatorskie rozwiązanie sprawiło, że kierowcy zdjęli nogę z gazu. Śladem prekursorów poszły kolejne kraje, w tym Polska, gdzie w ostatnich tygodniach za sprawą akcji Hello ICE powstały aż trzy takie „zebry”.

Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Dlatego od 2016 roku, wzorem Skandynawii, w całym kraju organizowany jest Dzień Odblasków.

W Bartoszycach powstało trójwymiarowe przejście dla pieszych. Z początkiem września drużyna Budiego wyruszyła na północ Polski, gdzie dzięki zaangażowaniu jednej z mam oraz zaproszeniu przez władze miasta, zrealizowała kolejny z flagowych elementów programu edukacyjnego Hello ICE Budimex Dzieciom.

Dziś rozpoczyna się nowy rok szkolny, a dzieci stęsknione za swoimi rówieśnikami po prawie półrocznej przerwie wracają do szkół i przedszkoli. Dla programu Hello ICE to czas na nowe zadania, szansa na spotkania z uczniami oraz przedszkolakami i przede wszystkim edukacja najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Sezon rowerowy trwa! Przypominamy zatem, o czym należy pamiętać, wybierając się na wycieczkę rowerową z rodziną, aby stała się fantastyczną przygodą dla wszystkich. Jak przygotować dziecko na bezpieczną podróż jednośladem, co ze sobą zabrać i jaką trasę wybrać?

Właśnie dobiegł końca rok szkolny i rozpoczęły się upragnione wakacje. Ze względu na pandemię większość z nas, jeszcze bardziej niż zwykle, czekała na zbliżające się lato. Hello ICE rusza ze specjalną, akcją promującą bezpieczne wakacje z Budim.

 

Kontakt

Budimex SA
ul. Siedmiogrodzka 9
01-204 Warszawa
tel.: 22 623 60 00
fax: 22 623 60 01

 

kontakt w sprawie
Programu Hello ICE:

Joanna Ciastek
e-mail: j.ciastek@arskom.pl