news

Bezpieczeństwo w 3D. Polska testuje nowatorskie rozwiązania

Trójwymiarowe przejścia dla pieszych podbiły internet po tym, jak ich wymalowaniem pochwaliły się władze hinduskiego New Delhi oraz maleńkiej islandzkiej wioski Isafjördur. W obu przypadkach to nowatorskie rozwiązanie sprawiło, że kierowcy zdjęli nogę z gazu. Śladem prekursorów poszły kolejne kraje, w tym Polska, gdzie w ostatnich tygodniach za sprawą akcji Hello ICE powstały aż trzy takie „zebry”.

Miechów, Lesznowola i Bartoszyce – te miejscowości dołączyły do grona miast, która testują nowe, rewolucyjne rozwiązanie, mające zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Trójwymiarowe przejścia dla pieszych za sprawą iluzji optycznej wyglądają jak przeszkoda, co zmusza kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Wedle badań przeprowadzonych w New Delhi, stolicy Indii, która jako pierwsza testowała ten sposób walki o bezpieczeństwo pieszych, średnia prędkość pojazdów przed przejściem 3D była aż o 40% niższa niż w tej samej lokalizacji wcześniej. Tak dobre rezultaty wzbudziły zainteresowanie całego świata i w ciągu ostatnich trzech lat trójwymiarowe „zebry” powstały między innymi na Islandii, w Londynie, w Chinach czy Francji. Wśród kierowców pomysł wzbudził początkowe obawy, część z nich argumentowała, że takie oznakowanie poziome jest niebezpieczne, bo może przestraszyć kierowców do hamowania awaryjnego. – Nie ma takiego ryzyka. Iluzja optyczna jest na tyle delikatna, żeby zwrócić uwagę kierowców, ale jednocześnie na tyle widoczna, żeby zdjęli nogę z gazu. Uważam, że trzeba przestać obwiniać o wszystko władze, a zacząć im pomagać w rozwiązywaniu największych problemów ludzkości, wykorzystując swoje talenty – podkreśla Saumya Pandya Thakkar, hinduska artystka 3D, która wspólnie ze swoją mamą projektuje trójwymiarowe przejścia dla pieszych w Indiach. W jej kraju w 2016 roku zginęło blisko 16 tysięcy pieszych. To był jeden z kluczowych argumentów, żeby szukać niestandardowych rozwiązań.

Coraz więcej wypadków na pasach

Chociaż w Polsce w ciągu ostatnich lat liczba ofiar wypadków drogowych się zmniejsza, bezpieczeństwo pieszych na przejściach, gdzie powinni być maksymalnie chronieni, nie ulega poprawie. W 2009 roku osoby, które zginęły na pasach stanowiły 5,2% wszystkich zgonów w wypadkach, a w 2018 – aż 10%. Rocznie to ponad 200 osób. Najbardziej narażone grupy to seniorzy oraz dzieci i młodzież w drodze do i ze szkoły. – W przypadku pieszych do zdecydowanej większości zdarzeń z ich udziałem dochodzi w miejscach, które z założenia powinny być bezpieczne (np. przejścia dla pieszych, chodniki). Każdego roku to kierujący pojazdami w zdecydowanej większości są sprawcami tego rodzaju zdarzeń drogowych – stąd dużą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu odgrywają służby odpowiedzialne za zapewnienie przestrzegania prawa. Policja poza „standardowymi” działaniami, podejmuje wiele akcji skierowanych wobec tych uczestników ruchu, jak i działań profilaktycznych skierowanych do różnych grup wiekowychpodkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Policjanci cały czas szukają nowych sposobów na zwiększanie bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych, ale – tak jak podkreślała hinduska artystka – społeczeństwo nie powinno tylko wymagać, ale również pomagać. Dlatego w Polsce powstał program Hello ICE, w ramach którego przeprowadzany jest szereg działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci.

– Bezpieczeństwo na polskich drogach poprawia się, ale wciąż mamy daleką drogę do przejścia, żeby dogonić chociażby kraje skandynawskie. Malowanie trójwymiarowych przejść dla pieszych jest jednym z elementów naszego programu Hello ICE. To kreatywne i niesztampowe podejście do problemu bezpieczeństwa pieszych. Cieszę się, że władze samorządowe z Bartoszyc, Miechowa czy Lesznowoli dały się przekona do tego rozwiązania i pomogły nam w pokonaniu biurokracji, która niestety bardzo utrudnia wprowadzenie przejść 3D na szeroką skalę podkreśla Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w organizującej program Hello ICE firmie Budimex.

Potrzebne systemowe rozwiązania

Obecnie liczba trójwymiarowych „zebr” w Polsce jest niewielka, a są one zlokalizowane przede wszystkim na drogach wewnętrznych w pobliżu szkół oraz w kompleksach parkowych. Wynika to ze stanu prawnego – takie oznakowanie poziome nie jest normatywne w oczach prawodawcy Samorządowcy, chcąc skorzystać z tego rozwiązania na drogach publicznych mają nierzadko związane ręce, choć pasy 3D sprawdziły się już w wielu krajach, a ich użytkownicy bardzo je sobie chwalą. - W miejscu, w którym powstały pasy 3D, dochodziło wcześniej do wielu niebezpiecznych sytuacji. Kiedy odprowadzałam wnuczkę do szkoły, musiałam uważać na wyjeżdżające od strony osiedla samochody. Teraz kierowcy zwalniają i są bardziej ostrożni. A dzieci również baczniej rozglądają się zanim wejdą na jezdnię. Jest po prostu bezpieczniej. Mam nadzieję, że takie trójwymiarowe przejścia dla pieszych powstaną w całej Polsce w niebezpiecznych miejscach. Trzeba korzystać z dobrych wzorcówpodkreśla pani Barbara, mieszkanka Bartoszyc. Podobne głosy słyszymy rozmawiając z kierowcami w Miechowie, Bartoszycach czy Lesznowoli.
Zbliża się najgorszy czas dla polskich pieszych. Jesienią i zimą, kiedy zmrok zapada wcześnie, ginie ich najwięcej. Gorsza widoczność sprawia, że kierowcy często nie są w stanie dostrzec ich na czas. Dlatego warto nie tylko pamiętać o odblaskach, ale również infrastrukturze drogowej. Trzeba również opracować systemowe rozwiązania, które umożliwią samorządom sprawne działania w dziedzinie zwiększania bezpieczeństwa pieszych. W końcu na drogach ani jednego unijnego państwa nie ginie ich tylu, co w Polsce.

O programie

Firma Budimex stworzyła autorski Program Hello ICE, mający wyraźnie poprawić bezpieczeństwo dzieci na drogach, a także dający nauczycielom narzędzia do profesjonalnego przekazywania tej wiedzy uczniom.

 

Jak podaje Polskie Obserwatorium Ruchu Drogowego, co roku w krajach Unii Europejskiej na drogach ginie ponad 600 dzieci w wieku do lat 14. W Polsce w 2018 roku doszło do 2 680 wypadków drogowych z udziałem dzieci, w tym aż 57 śmiertelnych. W przypadku najmłodszych, najwięcej ofiar śmiertelnych i rannych to pasażerowie, ale trzeba pamiętać, że są wśród nich też piesi i rowerzyści. Co trzecie dziecko, które zginęło w wypadku poruszało się pieszo. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa.

Tego zadania podjął się Budimex tworząc program społeczny Hello ICE, adresowany do uczniów klas I-III szkół podstawowych.

Z Hello ICE odwiedzamy szkoły, w których organizujemy Dni Bezpieczeństwa. Przedstawiciele policji oraz innych służb będą prowadzić zajęcia poświęcone właściwym zrachowaniom na drodze oraz kursy związane z udzielaniem pierwszej pomocy. Wspólnie stworzymy również Białą Księgę Bezpieczeństwa, która pokaże, jak zachowywać się w szczególnie kłopotliwych miejscach oraz jak poprawić te najbardziej niebezpieczne.

Na stronie Hello ICE zamieściliśmy interaktywną mapę, na której zarówno nauczyciele razem ze swoimi klasami, jak i rodzice z dziećmi, mogą wskazywać miejsca, które ich zdaniem są niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla najmłodszych. Dzięki takiej mapie, dzieci oraz ich opiekunowie będą mogli szybko zidentyfikować dane miejsce i zachować w jego okolicach szczególną ostrożność. Dodatkowo po przeanalizowaniu wskazanych niebezpiecznych punktów, eksperci z Budimeksu przygotują propozycje przebudowy tych miejsc, by stały się bezpieczniejsze i przyjazne dzieciom, a następnie przedstawią je samorządom lokalnym.

Program oferuje również zestaw scenariuszy lekcji, które są gotowe do pobrania przez nauczycieli. Materiały zostały przygotowane przez pedagogów i są dedykowane do pracy z uczniami na zajęciach poświęconych tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Są zgodne z najwyższymi standardami i możliwe jest ich łatwe wprowadzenie, np. do Librusa.

 

 

Trwałym śladem, jaki zostawimy po sobie, będzie wiedza na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, którą przekażemy dzieciom i która, jak mamy nadzieję, zostanie w ich głowach na zawsze. Dodatkowo w okolicy odwiedzonych szkół namalujemy trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które właśnie dzięki efektowi 3D przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości.
Finałem programu Hello ICE będzie Miasteczko Bezpieczeństwa, którego gościem będzie ambasador programu – Sebastian Mila, były reprezentant Polski w piłce nożnej, a przede wszystkim tata, który rozumie zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w drodze do i ze szkoły.

Program HELLO ICE otrzymał patronat honorowy Ministra Infrastruktury oraz Ministra Edukacji Narodowej. Poruszana przez Budimex tematyka bezpieczeństwa jest istotna dla zakresu działań Ministerstw a przyznane wyróżnienie świadczy o szczególnym charakterze programu HELLO ICE oraz o jego dużym znaczeniu dla infrastruktury oraz edukacji najmłodszych.

Zgłoś szkołę lub przedszkole do programu!

Aktualności

Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem konkursu. Dodatkowo regulamin zawiera klauzulę informacyjną oraz zgodę na wykorzystanie wizerunku.

W całej Polsce jest głośno o trójwymiarowych przejściach dla pieszych, które na wzór Islandii czy Indii powstały w czterech miejscach w pobliżu szkół, zmuszając kierowców do zdjęcia nogi z gazu. – Dobrze, że takie oznakowanie pojawia się na drogach niepublicznych – podkreśla Adam Sobieraj, prezes fundacji „Drogi Mazowsza” i ekspert Polskiego Związku Motorowego.

 Pasy 3D w programie śniadaniowym DDTVN oraz programie motoryzacyjnym Raport Turbo na TVN Turbo.

Trójwymiarowe przejścia dla pieszych podbiły internet po tym, jak ich wymalowaniem pochwaliły się władze hinduskiego New Delhi oraz maleńkiej islandzkiej wioski Isafjördur. W obu przypadkach to nowatorskie rozwiązanie sprawiło, że kierowcy zdjęli nogę z gazu. Śladem prekursorów poszły kolejne kraje, w tym Polska, gdzie w ostatnich tygodniach za sprawą akcji Hello ICE powstały aż trzy takie „zebry”.

Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Dlatego od 2016 roku, wzorem Skandynawii, w całym kraju organizowany jest Dzień Odblasków.

W Bartoszycach powstało trójwymiarowe przejście dla pieszych. Z początkiem września drużyna Budiego wyruszyła na północ Polski, gdzie dzięki zaangażowaniu jednej z mam oraz zaproszeniu przez władze miasta, zrealizowała kolejny z flagowych elementów programu edukacyjnego Hello ICE Budimex Dzieciom.

Kontakt

Budimex SA
ul. Siedmiogrodzka 9
01-204 Warszawa
tel.: 22 623 60 00
fax: 22 623 60 01

 

kontakt w sprawie
Programu Hello ICE:

Joanna Ciastek
e-mail: j.ciastek@arskom.pl