news

Czy pasy 3D są bezpieczne? Ekspert: warto szukać takich rozwiązań!

W całej Polsce jest głośno o trójwymiarowych przejściach dla pieszych, które na wzór Islandii czy Indii powstały w czterech miejscach w pobliżu szkół, zmuszając kierowców do zdjęcia nogi z gazu. – Dobrze, że takie oznakowanie pojawia się na drogach niepublicznych – podkreśla Adam Sobieraj, prezes fundacji „Drogi Mazowsza” i ekspert Polskiego Związku Motorowego.

Po Miechowie, Lesznowoli i Bartoszycach, Sanok stał się kolejnym polskim miastem, w którym w ramach projektu Hello ICE, działającego na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dzieci na drogach, powstało trójwymiarowe przejście dla pieszych, wykorzystujące efekt iluzji optycznej. Pomysł pochodzi z Indii, gdzie zbadano, że średnia prędkość pojazdów w miejscu namalowania pasów 3D zmalała o 40%. To jedno z najbardziej nowoczesnych rozwiązań służących zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych, które coraz szybciej zyskuje popularność na całym świecie. W trwającej globalnej dyskusji na temat skuteczności tego działania pojawiają się obawy o bezpieczeństwo kierowców, którzy mogą się przestraszyć pasów wyglądających jak przeszkoda. W Polsce takie oznakowanie powstaje wyłącznie na drogach niepublicznych, w miejscach, gdzie prędkość i tak musi być niższa a kierowcy powinni zachować maksymalną ostrożność. Mówiąc wprost – jeśli kierowca zachowa się irracjonalnie na widok trójwymiarowych pasów, to co zrobi, jeśli na drodze nagle pojawi się dziecko? – W Lesznowoli pasy 3D powstały na drodze wewnętrznej, przy samej szkole. To nowe rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odzewem zarówno ze strony dzieci, dla większości których jest to nowość, jak i ich rodziców. Takie przejście nie tylko zwiększa bezpieczeństwo uczniów, ale też jest idealnym pretekstem do ich edukacji w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – mówi Marcin Kania, Zastępca Wójta Gminy Lesznowola.

Warto szukać niestandardowych rozwiązań

Według eksperta w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym Adama Sobieraja takie rozwiązanie jak pasy 3D może przynosić bardzo dobre skutki, a kluczowy jest dobór odpowiedniego miejsca do ich wymalowania. – Dobrze, że takie oznakowanie pojawia się na drogach niepublicznych, gdzie kierowcy nie poruszają się z bardzo dużą prędkością. W związku z tym ryzyko, że na widok takiego oznakowania zachowają się irracjonalnie, jest mniejsze. Aby pasy 3D przynosiły odpowiedni skutek, muszą być wymalowane w odpowiednich lokalizacjach. Tam, gdzie jeździ się wolno, ale często nieuważnie. W miejscach, w których piesi nierzadko są kompletnie ignorowani. Generalnie polski kierowca jest niezwykle trudny do powstrzymania w swoim umiłowaniu do szybkiej jazdy, więc tym bardziej warto szukać skutecznych rozwiązań – podkreśla ekspert PZMot i prezes fundacji „Drogi Mazowsza”.
Skuteczność trójwymiarowych przejść dla pieszych podkreślają też przedstawiciele Urzędu Miasta Sanoka, w którym niedawno takie pasy zostały wymalowane w ramach programu Hello ICE. – Miasto Sanok, zawsze otwarte na innowacyjne pomysły, nie mogło odrzucić propozycji udziału w projekcie autorskiego programu Hello ICE, który zakłada poprawę bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły. Trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które właśnie dzięki efektowi 3D przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości, sprawiają dużo radości nie tylko dzieciom, ale też kierowcom pojazdów, którzy w tym miejscu zwalniają z zaciekawieniem. Oryginalność projektu ma już swoje pierwsze efekty. Dzieci przechodząc przez to przejście mówią głośno: "ale to fajne", a dla kierowców stało się ono bardziej widoczne. Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, a szczególnie dzieci jest dla nas priorytetowe i pasy 3D bardzo dobrze się w to wpisują – podkreśla Grzegorz Kornecki, zastępca burmistrza Sanoka do spraw społecznych.

Polskie drogi należą do najbardziej niebezpiecznych w Europie. Każdego roku ginie na nich ponad 700 pieszych – najwięcej z całej UE. Najgorszy pod tym względem jest sezon jesienno-zimowy. Organizatorzy programu Hello ICE działają na rzecz poprawy tych przerażających statystyk, skupiając się na zwiększeniu bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkół i przedszkoli. – Pasy 3D nie powstają w przypadkowych miejscach. Na naszej stronie internetowej prowadzimy mapę niebezpiecznych punktów w pobliżu szkół, lokalizacje zgłaszają rodzice lub opiekunowie. Następnie właśnie w wyselekcjonowanych miejscach malujemy pasy 3D, aby dzieci mogły bezpiecznie przejść przez jezdnię – mówi Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w organizującej program Hello ICE firmie Budimex.

O programie

Firma Budimex stworzyła autorski Program Hello ICE, mający wyraźnie poprawić bezpieczeństwo dzieci na drogach, a także dający nauczycielom narzędzia do profesjonalnego przekazywania tej wiedzy uczniom.

 

Jak podaje Polskie Obserwatorium Ruchu Drogowego, co roku w krajach Unii Europejskiej na drogach ginie ponad 600 dzieci w wieku do lat 14. W Polsce w 2018 roku doszło do 2 680 wypadków drogowych z udziałem dzieci, w tym aż 57 śmiertelnych. W przypadku najmłodszych, najwięcej ofiar śmiertelnych i rannych to pasażerowie, ale trzeba pamiętać, że są wśród nich też piesi i rowerzyści. Co trzecie dziecko, które zginęło w wypadku poruszało się pieszo. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa.

Tego zadania podjął się Budimex tworząc program społeczny Hello ICE, adresowany do uczniów klas I-III szkół podstawowych.

Z Hello ICE odwiedzamy szkoły, w których organizujemy Dni Bezpieczeństwa. Przedstawiciele policji oraz innych służb będą prowadzić zajęcia poświęcone właściwym zrachowaniom na drodze oraz kursy związane z udzielaniem pierwszej pomocy. Wspólnie stworzymy również Białą Księgę Bezpieczeństwa, która pokaże, jak zachowywać się w szczególnie kłopotliwych miejscach oraz jak poprawić te najbardziej niebezpieczne.

Na stronie Hello ICE zamieściliśmy interaktywną mapę, na której zarówno nauczyciele razem ze swoimi klasami, jak i rodzice z dziećmi, mogą wskazywać miejsca, które ich zdaniem są niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla najmłodszych. Dzięki takiej mapie, dzieci oraz ich opiekunowie będą mogli szybko zidentyfikować dane miejsce i zachować w jego okolicach szczególną ostrożność. Dodatkowo po przeanalizowaniu wskazanych niebezpiecznych punktów, eksperci z Budimeksu przygotują propozycje przebudowy tych miejsc, by stały się bezpieczniejsze i przyjazne dzieciom, a następnie przedstawią je samorządom lokalnym.

Program oferuje również zestaw scenariuszy lekcji, które są gotowe do pobrania przez nauczycieli. Materiały zostały przygotowane przez pedagogów i są dedykowane do pracy z uczniami na zajęciach poświęconych tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Są zgodne z najwyższymi standardami i możliwe jest ich łatwe wprowadzenie, np. do Librusa.

 

 

Trwałym śladem, jaki zostawimy po sobie, będzie wiedza na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, którą przekażemy dzieciom i która, jak mamy nadzieję, zostanie w ich głowach na zawsze. Dodatkowo w okolicy odwiedzonych szkół namalujemy trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych, które właśnie dzięki efektowi 3D przypominają przeszkodę i skłaniają nadjeżdżające auta do zmniejszenia prędkości.
Finałem programu Hello ICE będzie Miasteczko Bezpieczeństwa, którego gościem będzie ambasador programu – Sebastian Mila, były reprezentant Polski w piłce nożnej, a przede wszystkim tata, który rozumie zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w drodze do i ze szkoły.

Program HELLO ICE otrzymał patronat honorowy Ministra Infrastruktury oraz Ministra Edukacji Narodowej. Poruszana przez Budimex tematyka bezpieczeństwa jest istotna dla zakresu działań Ministerstw a przyznane wyróżnienie świadczy o szczególnym charakterze programu HELLO ICE oraz o jego dużym znaczeniu dla infrastruktury oraz edukacji najmłodszych.

Zgłoś szkołę lub przedszkole do programu!

Aktualności

Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem konkursu. Dodatkowo regulamin zawiera klauzulę informacyjną oraz zgodę na wykorzystanie wizerunku.

W całej Polsce jest głośno o trójwymiarowych przejściach dla pieszych, które na wzór Islandii czy Indii powstały w czterech miejscach w pobliżu szkół, zmuszając kierowców do zdjęcia nogi z gazu. – Dobrze, że takie oznakowanie pojawia się na drogach niepublicznych – podkreśla Adam Sobieraj, prezes fundacji „Drogi Mazowsza” i ekspert Polskiego Związku Motorowego.

 Pasy 3D w programie śniadaniowym DDTVN oraz programie motoryzacyjnym Raport Turbo na TVN Turbo.

Trójwymiarowe przejścia dla pieszych podbiły internet po tym, jak ich wymalowaniem pochwaliły się władze hinduskiego New Delhi oraz maleńkiej islandzkiej wioski Isafjördur. W obu przypadkach to nowatorskie rozwiązanie sprawiło, że kierowcy zdjęli nogę z gazu. Śladem prekursorów poszły kolejne kraje, w tym Polska, gdzie w ostatnich tygodniach za sprawą akcji Hello ICE powstały aż trzy takie „zebry”.

Jak wynika z oficjalnych policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach zginęło 793 pieszych, a 6 361 osób zostało rannych. Do większości wypadków doszło w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy w związku z coraz krótszym dniem piesi są zdecydowanie mniej widoczni na drodze. Dlatego od 2016 roku, wzorem Skandynawii, w całym kraju organizowany jest Dzień Odblasków.

W Bartoszycach powstało trójwymiarowe przejście dla pieszych. Z początkiem września drużyna Budiego wyruszyła na północ Polski, gdzie dzięki zaangażowaniu jednej z mam oraz zaproszeniu przez władze miasta, zrealizowała kolejny z flagowych elementów programu edukacyjnego Hello ICE Budimex Dzieciom.

Kontakt

Budimex SA
ul. Siedmiogrodzka 9
01-204 Warszawa
tel.: 22 623 60 00
fax: 22 623 60 01

 

kontakt w sprawie
Programu Hello ICE:

Joanna Ciastek
e-mail: j.ciastek@arskom.pl